Björn Stenvers, momenteel executive director van het ‘Fonds de Dotation’ van ICOM, verruilt zijn internationale positie bij de International Council of Museums in Parijs en wordt executive director bij de Eye Care Foundation. Eye Care Foundation (ECF) is een zelfstandige NGO en helpt onnodige blindheid en slechtziendheid in ontwikkelingslanden voorkomen en genezen. ECF heeft oogzorgprojecten in de regio Himalaya (Nepal), Zuidoost Azië (Vietnam, Cambodja, Laos) en in Afrika in Tanzania, Zambia en Rwanda. Björn Stenvers volgt bij Eye Care Foundation Ruud Wiedijk op, die begin dit jaar aangaf Eye Care Foundation te verlaten.
Looking at delivery and environmental impact, new strategies and cross-roads are needed to answer to needs. The SDGs defined by the UN can only be met if we work together. Both the WHO and UNESCO aim to become more impact-focused. If issues are not being addressed collectively it automatically results in underperformance. Museums as well as eye care face complexity on inclusiveness regarding cure, treatment and survival in a market-driven global society.”
Sinds 2012 is Stenvers al actief binnen de gelederen van ICOM. De laatste anderhalf jaar zette hij zich in vanuit het hoofdkantoor van ICOM (ter UNESCO kantore) te Parijs. Hij zal zijn nieuwe functie bij ECF combineren met zijn ICOM/ Museum activiteiten. Met het netwerk van Stenvers zal ECF zich ook gaan richten op educatie. Vorig jaar publiceerde hij nog samen met Roos Wattel over hun onderzoek naar het doof- en slechthorende publiek in musea. Daar zal, in het kader van inclusiviteit, zeker een onderzoekspublicatie bijkomen naar het blind- en slechtziendenpubliek. Stenvers geeft les aan Università Roma Tre en RANEPA in het Presidentiele programma voor ministers.
Over Stenvers
Van 2013 tot 2017 vervulde Stenvers (46) de rol van directeur van de stichting Samenwerkende Amsterdamse Musea (SAM) die hij zelf oprichtte. Van 2008 tot 2012 werkte Stenvers als hoofd marketing bij de Amsterdamse erfgoed musea (het Amsterdam Museum, Museum Willet-Holthuysen, Bijbels Museum en Museum Ons’ Lieve Heer op Solder). Stenvers studeerde Marketing, Kunstgeschiedenis en Communicatie. Daarvoor zette hij van 2003 tot 2007 de OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam) op de kaart. In de periode 2010-2011 volgde hij het Cultural Leadership International programma van de British Council met werkstages onder andere op het hoofdkantoor van de National Trust. In 2012 en 2013 was hij coördinator van het Unesco werelderfgoedgebied van de Grachtengordel in samenwerking met Amsterdam Marketing. Stenvers vervult vele internationale bestuursposten bij diverse musea (e.g. Norilsk Museums, Komi Museums, Sarian Museum en het Russian Art Museum, Aremenia) en is daarnaast trustee bij de musea in Altai en het Brest Fortress in Belarus. Daarnaast is hij oprichter van Museum Academies voor museummedewerkers in Amsterdam, Rostov, Aruba en Altai en de Moscow Zoo Academy. Sinds 2016 is Stenvers bestuurslid van de sectie Marketing & PR van ICOM.
Over Eye Care Foundation
Eye Care Foundation is ontstaan uit de behoefte vanuit Nederland ondersteuning te geven aan het opzetten en versterken van goede en betaalbare oogzorg in ontwikkelingslanden. Samen met haar partners en donoren, waaronder 30.000 Nederlandse particuliere donateurs, richt Eye Care Foundation haar activiteiten op de allerarmsten voor wie goede medische oogzorg onbereikbaar of onbetaalbaar is. In 2019 viert Eye Care Foundation haar 35-jarig bestaan.
Over ICOM
ICOM (International Council of Museums), opgericht in 1946, is een NGO met een formele relatie met UNESCO. Het is de enige internationale vak- en netwerkorganisatie op het gebied van musea en museumprofessionals gericht op de promotie en de bescherming van natuurlijk en cultureel erfgoed, vandaag en voor de toekomst, tastbaar en niet tastbaar. ICOM heeft meer dan 37.000 individuele en 20.000 instellingsleden verspreid over 137 landen.
Voor meer informatie neem contact op met: Björn Stenvers: bjorn@stenvers.org / +31 (0)6 5181 5916 / Eye Care Foundation: +31 (0)20 6473 879